Gallstensattack efter operation? 


Nu inatt var jag med om något som inte hänt mig på länge. Jag var med om en gallstensattack. Jag vaknade upp mitt i natten och kände den där smärtan som jag så väl känner igen. Trycket över mage och rygg, kallsvettningarna, illamåendet. Det var inte saknat. Denna attack var inte så där kraftig att jag börjar gråta och måste in på sjukhus utan den gick att andas sig igenom men jag blev ändå rädd och väldigt förvirrad. Hur kan jag som opererat bort min gallblåsa få en attack? Det är snart ett år sen jag opererade bort den.

När det hade lagt sig lite så googlade jag på det och ja, mycket väl visade det sig att du kan ha gallgångskramp och att nya stenar kan bildas. Skillnaden nu bara är att du inte längre har en blåsa som stenarna kan förvaras i. Självklart blev jag informerad när jag opererade mig att man fortfarande kunde få känningar ibland men för mig är denna smärta något mer än bara en smärta. För der första så är jag så otroligt trött på den, för det andra så påminner den  mig om min ständiga oro i ett år när jag inte visste var det var, för det tredje så kommer det såna panikkänslor inom mig för att jag inte vet om attacken kommer bli bättre om en minut eller om 2 dagar. För det fjärde, det är inte lätt att slåss mot panik. Ett tips till er andra som upplever smärta pga gallsten eller annan smärta är att sätt er på toaletten med huvudet mellan benen och andas in genom näsan och ut genom munnen. Anledningen till att jag sitter i badrummet är för att jag blir lugnare då av att veta att jag kan kräkas och jag skulle behöva. 

Jag har haft lite känningar av detta i någon vecka nu men inte så pass mycket att det stört mig. I fredags på jobbet fick jag jätte ont i ryggen i 20 minuter. Det hjälpte då att jag satte mig ner och andades. Jag ska se över min diet och se om det är något som jag äter som jag inte tål. 

Puss

Kommentera

