Hur får man friskt hår? 


  
Att man vill ha ett friskt och långt hår vill nog alla. Men hur är vägen dit? Finns det genvägar eller är det bara att slänga plattången? 

Läs vidare så får ni veta mina tips. 

Jag tror att vi innerst inne vet precis vad det är vi gör med vårat hår som gör att det inte mår bra. Det är därför man sitter där i frisörstolen sen och skämms när dom säger att ens hår är slitet. Liksom vem är hon/han att säga att jag inte kan ta hand om mitt hår? 

Stress – syns inte bara i håret utan kan synas på huden och naglarna. Huden blir mer glomig, naglarna går av, håret torrt och livlöst 

Värme- plattången är hårets värsta mardröm, trots det använder vi den gärna gång på gång och gärna flera gånger på samma dag. Mitt tips om ni verkligen måste platta håret är att använda en kam samt att dra flera gånger snabbt ner på din passé du vill platta istället för att dra den sakta längs med håret. På så sätt blir det inte lika mycket intensiv värme under en längre period på samma ställe. Håret hinner alltså svalna. Att du måste använda värmeskydd hoppas jag redan att du vet. Jag har i två värmeskydd för att vara på den säkra sidan. Ett som är en leave in som jag slänger i direkt efter duschen i fuktigt hår och en spray från tresseme som jag sprayar i hela håret när det torkat ytterligare lite. 

Vi tvättar det för ofta – håret behövs endast tvättas en gång i veckan. Högst två! Annars retar du körtlarna som sitter fast vid varje hårssäck och söndrar ut mer fett (hårets egna balsam). 

Använder inte skyddande produkter – återgår till värmeskyddet lite här. Otroligt viktigt att komma ihåg! Det är också viktigt att komma ihåg att frisörshampoon och balsam är i regel mycket bättre än schampon man kan köpa på Coop och Ica. Jag använder Davines smooth serie för att tunga ner mina frissiga och skadade toppar. 

Dricker för lite vatten – vatten är viktigt för alla organ och yttre. Inte bara håret. 

Vitaminer – finns massa vitaminer som kan hjälpa dig att få ett friskare hår. Om du inte orkar leta reda på vilka så finns det ”färdiga” hår tabletter att köpa på apotek eller hälsokost butiker. 

Extensions – vilken jäkla ond cirkel. Jag själv har hamnat i det träsket. Visst känns det underbart med ett nytt set hår men inte lika kul när man tar ut det? Faktum är att det sliter otroligt mycket och det är helt omöjligt att få ditt hår att må bra och växa under tiden du har löshår. Vill du ha långt och friskt hår så måste du sluta med det. Så enkelt är det. 

Mitt tips för att få ett friskt och långt hår är att klippa det var fjärde vecka, använda bra produkter, gå aldrig och lägg dig med blött hår, att föna håret från vått till torrt sliter inte på håret så föna på, sov med håret i fläta eller klämma mitt på huvudet, drick mycket vatten och använd inte plattången förutom ibland. Typ en gång i veckan. 

Så här kommer jag leva nu i fyra månader. Det ska bli otroligt spännande och se om det blir någon skillnad. 

Stor kram. Sara 

Kommentera

